Nötkreatur

Är ni, liksom jag, fascinerade av att det finns så många olika sorters kor? Är ni liksom jag, totalt ovetande om vad dessa sorter egentligen heter?

Hundar har man ju koll på, varenda fjant känner till pudel, tax och dalmatin. Den riktigt beläste kan säkert imponera med anatolisk herdehund eller wachtelhund men det räcker ju för bövelen med förgymnasial utbildning för att veta skillnad på en mops och en bulldog. Det är samma sak med katter för den delen, visst kan man nämna fler hund- än kattraser, men inte är det omöjligt att på rak arm dra till med både perser, bengal och norsk skogskatt.

Kor däremot, kan inte ens jag, som inbiten kofantast, nämna en enda sort av. I nuläget är mitt bästa sätt att beskriva vilken typ av ko jag refererar till att använda väl beprövade uttryck som ”fläckig” och ”lite mindre fläckig”. Men inte kan man skriva någon akademisk avhandling med det språkbruket.

Detta inlägget riktar sig till alla er där ute som, precis som en annan, har en kokunskap som sträcker sig föga bortom ”kossan säger mu”. Visst vill även ni lära er något annat än det dravel man lärde sig i pauserna mellan fruktstunderna i förskolan för att ens klasskamrater var en samling obildade babianer utan behov av verklig intellektuell stimulans? För er och för min egen skull skapar jag därför en ny kategori på bloggen:

Veckans nötkreatursras

Nästa gång ni läser något här på bloggen är det alltså lite härlig jävla folkbildning. Ha det fint tills dess! ❤

Lämna en kommentar